metodický model 7
Gymnaziální školní rok 1941- 1942 aneb
Čím žila protektorátní škola a žije škola dnes?
Iva Dvořáková
Použití v předmětech:
Dějepis
Metodický model ke stažení jako MS Word Dokument
Časový rozsah: 45 minut
Počet žáků: maximálně 30 osob
Věk žáků: 17 až 18 let
Cíle: žáci budou schopni interpretovat písemný pramen, budou vedeni k účasti na korektní a věcné diskusi, budou seznámeni s některými aspekty každodenního života středoškolské mládeže v totalitním protektorátním režimu a budou schopni je porovnat se skutečností na dnešních školách.
Předpokládané důležité znalosti a dovednosti žáků: základní znalosti o okupaci českých zemí v době 2. světové války.
Didaktická technika: tabule, 6 balících papírů.
Vyučovací prostředky: úryvek z kroniky reálného gymnázia v Roudnici nad Labem, tabule, kopie části aktuální výroční zprávy školy, na které bude metodický model prováděn (nejlépe chronologického přehledu událostí na škole).
Příprava učitele: vytištění úryvků z kroniky roudnického gymnázia; 6 kopií vybrané části (dle rozhodnutí učitele) aktuální výroční zprávy školy, na které bude metodický model prováděn (nejlépe chronologického přehledu událostí na škole).
Seznam použitých metod: řízená diskuze, frontální vyučování, skupinová práce, práce s textem.
Mezioborové přesahy a vazby: dějepis (Protektorát Čechy a Morava).
Přílohy: úryvky č. 1, č. 2, č. 3, č. 4, č. 5, a č. 6 z kroniky reálného gymnázia v Roudnici nad Labem.
Postup práce v hodině:
1/ Zahájení hodiny, formality, téma a cíl hodiny – cca 2 minuty
2/ Práce s dobovým pramenem – cca 15 minut
-
Učitel rozdělí žáky do 6 skupin.
-
Učitel vysvětlí, že se budou zabývat otázkou, jak vypadala škola v období Protektorátu.
-
Každá skupina dostane jeden úryvek ze školní kroniky reálného gymnázia v Roudnici (úryvky se týkají školního roku 1941 – 1942) a přečte si jej. Události, které jsou v něm popsány, se pokusí podle vlastních kritérií rozdělit do několika tematických skupin, vše si poznamená na zvláštní papír, nebo do sešitu.
-
Proběhne prezentace zjištěných skutečností. Každá skupina si zvolí svého mluvčího, jenž prezentuje výsledky, ke kterým skupina dospěla, a zapisovatele, který je během jeho prezentace bude zapisovat na tabuli. Jedna prezentace bude trvat maximálně 3 minuty.
3/ V čem se shoduje a liší protektorátní a současná škola? – cca 23 minut
-
Učitel rozdá každé skupině úryvek z aktuální výroční zprávy jejich školy (pokud možno chronologický přehled, který bývá často součástí těchto zpráv). Žáci mají za úkol srovnat jej s poznatky, ke kterým dospěli studiem protektorátní školní kroniky. Po několika minutách jim učitel pokládá otázky.
Jakých akcí bylo ve školním roce 1941 – 1942 nejvíce? Které akce jsou typické i pro dnešní školu a které pro období Protektorátu?
Jaké tematické skupiny se objevují ve všech zápisech, které jste učinili na tabuli?
Našli jste v zápise akce, které propagují nacistický režim ve škole? Kolik takových akcí ve školním roce 1941 – 1942 asi dohromady bylo?
Proč je v kronice o zatčení velkého množství žáků nejspíše jen krátká zmínka?
Jaké školní akce považujete za neutrální a mohly by se odehrávat v jakémkoliv režimu a jakékoliv době?
-
Učitel pokládá další otázky, které vyplývají ze srovnání zápisů na tabuli a údajů v aktuální výroční zprávě.
4/ Závěrečné shrnutí – cca 5 minut