PRACOVNÍ LIST

FRANCOUZSKÁ REVOLUCE V PROTEKTORÁTNÍ

     UČEBNICI


„Nebezpečná bludná učení z Francie ohrožují Evropu

(….) Pouliční luza se brzo zmocnila politického vedení státu. Nesvědomití štváči a fanatičtí blázni vybičovali lid k odporným ukrutnostem. Král a královna, dcera rakouského císaře, zemřeli na popravišti. Království bylo odstraněno a Francie byla prohlášena za republiku.

A nyní se začala hrůzovláda, pro jejíž hrůzy nemá světová historie příkladu. Statisíce mužů i žen všech stavů padly za oběť krvelačnosti. Hrůzovládci hlásali volnost, rovnost a bratrství, zatím co ve skutečnosti svobodu dusili a vraždili vlastní bratry. Nakonec hlasatelé těchto idejí padli sami pod gilotinou.

1. Francouzská revoluce přinesla sny o špatně pochopené svobodě, rovnosti a bratrství.

a) Svoboda není sobectvím a nevázaností. Svoboda jest ochota podřídit se mravním a národním požadavkům říše ve službě pospolitosti. „Prospěch celku jde před prospěchem jednotlivce.“

b) Příroda nezná rovnosti. Lidé jsou rasově rozdílní, a proto nejsou ve svých silách, schopnostech a výkonech stejně cenní. „Každému, což jeho jest.“

c) Bratrství není světovým sbratřením. Pochopením národních zvláštností, které jsou osudově podmíněny, roste však pravé světové dorozumění.

2. Francouzská revoluce přinesla parlamentarismus. Avšak masa nesmí rozhodovat o osudech svého lidu. Nejlepší muž svého národa vede.

3. Francouzská revoluce prolila proudy cenné krve. Židovstvo začalo jako mezinárodní moc bojovat rozkladně proti národům, aby dobylo světovlády.


(….) Události ve Francii vzbudily značné obavy v Preußen a Rakousku a obě moci se sjednotily k společnému postupu proti Francii. Avšak válka nebyla vedena s dostatečnou rozhodností. Francouzi nyní zanesli své zbraně a své ideje za hranice své země. Rychle dobyli Belgie a Holandska a přivedli pod svou moc levý břeh Rhein. V čele francouzských armád stál Napoleon Bonaparte.“ 1

 

Otázky a úkoly (pokud Vám nevystačí volný prostor u zadání, pište také na druhou stranu pracovního listu) 

1/ Doplňte.

Nacistický obraz francouzské revoluce

Odhad

Text

 

 

 

 

 


2/ Vypište hodnotící termíny:

3/ Na čem je založena kritika francouzské revoluce?

4/ Které argumenty se Vám zdají v textu hodnověrné?

5/ V čem byla nejspíše viděna analogie popisované situace se situací v roce 1943?

6/ Mohl tehdejší učitel daný text nějakým způsobem využít ke kritice poměrů roku 1943? Navrhněte jak.

 


 

1 Stručné dějiny říše: učebnice pro žactvo škol hlavních a nejvyššího stupně škol obecných. Praha, Školní nakladatelství pro Čechy a Moravu 1943, str. 53-54.