metodický model 10
Protektorátní školství
Ilona Němcová
Použití v předmětech:
Dějepis,
základy společenských věd,
občanská výchova
Metodický model ke stažení jako MS Word Dokument
Časový rozsah: 45 minut
Počet žáků: maximálně 30 osob
Věk žáků: 15 až 18 let
Cíle: žáci budou schopni pracovat individuálně i ve skupině, budou vedeni k účasti na korektní a věcné diskusi, budou schopni popsat zásady některých projevů nacistického totalitního režimu.
Předpokládané důležité znalosti a dovednosti žáků: základní znalosti o okupaci českých zemí v době 2. světové války.
Didaktická technika: tabule.
Vyučovací prostředky: sada kartiček se střípky informací o protektorátním školství, poválečná zpráva vedení reálného gymnázia v Havlíčkově Brodě o situaci za Protektorátu.
Příprava učitele: tisk sad kartiček se střípky informací o protektorátním školství v množství podle počtu skupin, do kterých budou žáci rozděleni, a jejich nastříhání, tisk poválečné zprávy vedení reálného gymnázia v Havlíčkově Brodě o situaci za Protektorátu v množství podle počtu skupin, do kterých budou žáci rozděleni.
Seznam použitých metod: řízená diskuze, skupinová práce, práce s textem.
Mezioborové přesahy a vazby: dějepis, občanská výchova, základy společenských věd.
Přílohy: sada kartiček se střípky informací o protektorátním školství a poválečná zpráva vedení reálného gymnázia v Havlíčkově Brodě o situaci za Protektorátu.
Postup práce hodině:
1/ Zahájení hodiny, formality, téma a cíl hodiny – cca 2 minuty
-
Učitel vysvětlí žákům, že se budou zabývat otázkou školství v době Protektorátu.
2/ Volné psaní na téma totalitní režim – cca 7 minut
-
Učitel zadá žákům volné psaní na téma „totalitní režim“, anebo zvolí metodu brainstormingu na stejné téma.
Poznámka pro učitele: Pravidla volného psaní: 1. Piš po celou dobu vše, co tě k danému tématu napadá. 2. Piš souvislý text, nikoliv jen jednotlivá hesla nebo body. 3. Nevracej se k napsanému, neopravuj, nevylepšuj, co jsi napsal/a. 4. Pokračuj v psaní, i když tě nic nenapadá, zapisuj pomocné věty („Jak bych teď mohl pokračovat“, nebo „Teď mě nic nenapadá..“), ale snaž se vrátit k tématu. 5. Nenech se brzdit pravopisem.
3/ Střípky informací o protektorátním školství – cca 10 minut
-
Učitel rozdělí žáky do skupin po třech osobách.
-
Učitel každé skupině rozdá jednu nastříhanou sadu kartiček se střípky informací o protektorátním školství.
-
Učitel žákům zadá úkol: Roztřiďte kartičky do 3 tematických okruhů podle toho, koho se informace týkají: buď žáků, nebo učitelů, nebo celé školy.
-
Žáci ve skupině si přidělí na základě vlastní dohody jednotlivé tematické okruhy, takže jeden z nich se stane expertem na tematický okruh „žáci“, jeden na „učitelé“ a jeden na „škola“. Každý si vezme do ruky kartičky, které příslušejí jeho tématu.
4/ Jednání expertních skupin – cca 10 minut
-
Mateřské skupiny se přeskupí ve skupiny expertní, tj. že se vytvoří nové skupiny (po třech osobách) složené pouze z expertů na tematický okruh „žáci“, tematický okruh „učitelé“ a tematický okruh „škola“ (pokud je tedy například celkem žáků 27, budou vytvořeny 3 skupiny složené z expertů na okruh „žáci“, 3 skupiny expertů na okruh „učitelé“ a 3 skupiny expertů na okruh „škola“).
-
Expertní skupiny porovnávají kartičky, které ze sady pro svůj okruh vybraly, a snaží se nalézt odpovědi na otázky: Proč byla popisovaná opatření zaváděna? K čemu měla vézt? Co bylo jejich důvodem? Jak by se jich dotýkala, kdyby žili v době Protektorátu? Které opatření by se jich dotklo nejvíce?
5/ Rozbor písemného pramene – cca 10 minut
-
Experti se opět vrátí do původních mateřských skupin.
-
Učitel rozdá každé skupině kopii textu poválečné zprávy vedení Reálného gymnázia v Havlíčkově Brodě o situaci za Protektorátu a zadá jim úkol: Pokuste se doložit získané poznatky na konkrétním případu gymnázia, který je popsán v dokumentu.
-
Po několika minutách žáci sdělují konkrétní příklady, na které přišli. Po sdělení příkladu přečtou kartičku, kterou by k němu přiřadili.
6/ Závěr – Obecné rysy totalitního školství
-
Učitel zadá skupinám úkol: Zkuste sepsat několik obecných rysů školství v totalitním režimu.
Poznámka pro učitele: Žáci s největší pravděpodobností napíší: odepírání přístupu ke vzdělání, zhoršení podmínek ve vzdělání, pokles vážnosti školy, pokles vážnosti učitelstva apod.
-
Učitel vyzve žáky, aby své poznámky napsali postupně na tabuli. Píší vždy jen ten rys, který ještě na tabuli není uveden.